Талановита 13-річна дівчина із міста Бучач, що на Тернопільщині, Наталя Клебан, своєю грою на бандурі підкорила вже не одну сцену в Україні та закордоном, і своїм прикладом показує, що бандура – неймовірна і сучасна (попри велику її історію), і є справжньою гордістю українців.
Бандура вважається дуже древнім за походженням інструментом. Свідченням цього є її схожість із стародавнім китайським та індуським музичним інструментом баною.Бандура – струнно-щипковий інструмент, її відносять до родини арфових. Гра на бандурі дуже схожа до виконання на арфі – пальцями обидвох рук защипують струни, яких у сучасних концертних хроматичних інструментах налічується до 65-ти, які колись були жильними, а тепер використовують металеві.
Предками сучасної бандури вважають кобзу, яка у свою чергу має безпосередній зв’язок із європейською лютнею. На перших бандурах 18-19-го століття видобували звук за допомогою притискання струни до грифу, подібно до кобзи та гітари. Корпус кобзи, подібно до лютні та гітари, має симетричну будову. Потім до кобзи почали додавати приструнки, і поступово утворюється інструмент, який ми називаємо бандурою.
Традиційно бандури виготовляли з верби та липи, та київський майстер В.Герасименко починає робити свої інструменти з клену, досягнувши при цьому більш дзвінкого звучання та полегшивши конструкцію бандури. Також він вважається винахідником штучних пластикових нігтів для гри на бандурі.
На сьогодні найбільш розповсюдженими інструментами є бандури двох типів – київська та харківська, які були удосконалені мастрами Іваном Склярем та Василем Герасименком, та багато їхніх різновидів: діатонічні, напівхроматичні, хроматичні, прими, піколо, баси тощо.
Бандура використовується як сольний інструмент, так і у складі ансамблів і оркестрів.
– Наталя, розкажи будь-ласка, з якого віку займаєшся музикою і з чого все почалося?
– Зараз я навчаюсь у Бучацькій дитячій музичній школі, у 7 класі. Музикою займаюся з 7 років . Ще з дитинства я любила співати, часто виступала у садочку, потім в школі.У другому класі я пішла в музичну школу, спочатку хотіла грати на фортепіано, але місць уже не було, і, оскільки, у мене хороший голос, мене прийняли у клас бандури.Що сталося саме так, я зараз не шкодую, адже розумію, що бандура мені ближче. Мій вчитель- це Боднар Марія Іванівна, з нею неймовірно приємно працювати. Вона все чудово пояснює, та показує і допомагає. Вдячна їй за все. Вчитись у неї одне задоволення.
– Як часто і скільки часу в тиждень/в день витрачаєш на заняття музикою?
– Щодня я стараюсь грати хочаб 2-3 години, якщо є більше часу або роботи, звичайно витрачається більше часу.
– Чи складно навчитися грати на бандурі, чи важкий в оволодінні цей інструмент?
– Коли люди бачать у мене бандуру, у них виникає здивування ну і, звичайно, питання – «чи важко на ній грати?», «скільки струн?» . Насправді, нічого дуже важкого в оволодінні цим інструментом немає, перший урок у всіх починається з найменшої бандурки, яка називається «плеяда», у ній в середньому 50 струн. На цьому уроці діти ознайомлюються з будовою бандури, з тим, як її потрібно тримати під час гри, як правильно тримати руку і як щипати струни, щоб був певний звук. Якщо дитина опанувала цей інструмент, їй дають більшу бандуру – «Прима», у ній струн уже більше – від 55 до 58. Це більш професійний інструмент,ще його називають концертним, на ньому можна виконати значно більше творів, адже додались струни. Приблизно у 5 класі діти беруть бандуру з перемикачами, які можуть понизити або повисити струну на півтона, і у ній може бути від 61 до 65 струн,на такій бандурі можна виконати буквально усі твори.
– Які найчастіше виникають складності, чи бувало бажання покинути це, і що не дало залишити бандуру?
-Мабуть, найчастіше труднощі виникають тоді, коли ти опрацьовуєш новий твір, адже там можуть бути нові для тебе елементи, або ж складнощі у виконанні, але з часом все це опрацьовується і труднощі практично зникають. Велике бажання покинути цю справу було у 3 класі, тоді починались більш складні твори, доводилось більше вчитись з інших предметів, проводити багато часу у школі.Це було просто важко і від цього пропадало бажання, але завдяки моїм батькам, які трохи «натиснули» на мене, я закінчила 3 клас і пішла далі, за це зараз я їм дуже вдячна, адже, якби я тоді закинула музичну школу, мабуть, це б була просто найбільша помилка в моєму житті.
– Які твої улюблені твори, які ти сьогодні граєш?
– Улюблених творів у мене немає, адже вся музика, автори – по-своєму красиві, у кожному є щось цікаве, що зачіпає душу.
На даний момент я граю такі твори:
• «Etude» (A.Kalashnik)
• «Кубинський танець» ( ЖоаоПернамбуко , переклад Д.Губ‘яка)
• Варіації на тему народної української народної пісні «Налетіли журавлі»
• «ChanceMeeting» (A.Kalashnik)
• «Presto» (Д.Пешетті)
З них пісні:
• « Через сад виноград»(обробка М.Скорика, перекладення О.Гарасименко)
• «Мамині пісні» ( сл. і муз. О.Білоконь,аранж. В.Крищук)
• «Чого вода каламутна?» (Укр. нар. пісня,обр. Н.Курило)
• «Нащо мене зачіпаєш» ( Обр. А.Коціпинського,перекладС.Овчарової)
• «Там, за селом» (лемківська нар. пісня, обр. Н.Курило)
Отримала нагороду від голови ТОДА за активу участь у гуртках художньої самодіяльності та популяризацію української пісні. Також Бучацька Районна рада нагородила мене Стипендією імені героїв Небесної сотні.
Але найбільше отримала вражень, емоцій і позитиву від конкурсу у Туреччині, там у мене з`явились нові друзі з інших країн. А також там була поєднана програма конкурсу з відпочинком на морі.
– Як до твоєї творчості ставляться рідні і друзі?
– Всі родичі, друзі ставляться до мого хобі дуже добре, їм подобається така музика, батьки та вчителька допомагають розвиватись і здобувати нові нагороди і знання.
– Чи бачиш музику і бандуру, зокрема, у своєму майбутньому?
журнал “ДЗЕРКАЛО”, №5, вересень 2021